Wednesday, December 2, 2009

Tazkirah ringkas: Doa kepada Allah

Nota-nota ringkas untuk tazkirah ringkas (!)

Bila rasa helpless and clueless; kita ada kelebihan i.e. boleh mintak pada Allah:

Surah Al-Baqarah, ayat 186

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran (2:186)

Dan yakin yang beban kita tu tak seberat mana sebab (siap dengan doa lagi):

Surah Al-Baqarah, ayat 286

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir” (2:286)

Dan setiap beban tu akan berakhir:

Surah Ash-Syarh (Al-Insyirah), ayat 5 (dan 6)

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan (94:5)

Dan jangan segan nak buat kebaikan, dakwah, etc (even benda-benda yang non-ibadah or duniawi; or towards the non-muslims), sebab:

Surah Al-Zalzalah, ayat 7

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (99:7)

http://nahrizuladib.com/wordpress/?p=1202

No comments: